The Collection

Home Page > Works

Propositions générales

Autels

Archives

Author

Author Jacques Brunius
People cited Deyrolles, Shelley, Cyril Turner, Jean Ferry, Raymond Roussel

Description

Lettre de Brunius adressée à André Breton pour la préparation du Surréalisme en 1947 et conservée sous chemise avec d'autres.

Sous le titre général d'« Autels : propositions générales », qui se réfère à la série de douze autels prévus pour l'Exposition internationale du surréalisme de 1947, Breton a en réalité groupé des lettres de provenance et de nature fort diverse, touchant notamment à de nouvelles œuvres de Hans Bellmer, à des propositions de Brunius et d'autres (dont Mesens) pour les autels (Breton ayant coché dans la marge celles qui l'intéressaient), des propositions d'envois par le peintre portugais Antonio Pedro, par Toyen et Heisler en partance pour Paris... [site Atelier André Breton, 2005]

Sous chemise titrée par André Breton « Autels propositions générales »
- J. B. Brunius : première proposition de Brunius pour les alvéoles (2 pages in-4° signées)
- Simon Watson Taylor : lettre tapuscrite signée à André Breton avec lettre autographe (1 page in-4°)
- Julius Carlebac h: lettres manuscrite et tapuscrite signées (2 pages in-4°)
- Antonio Pedro : lettre autographe signée à André Breton (4 pages in-12 avec dessin)
- Jindrich Heisler et Toyen : lettre autographe signée à André Breton (1 page in-4° enveloppe conservée)
Déchirure [catalogue de la vente, 2003]

Manuscrit de deux pages in-4° sous chemise accompagné de lettres vairées datant de février 1947. Chacune de ces lettres est décrite dans une notice détaillée. [site André Breton, 2023]

 

Creation date08-févr.-47
Bibliographical material

2 pages in-4° - Ms - encres bleue et brune

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : Fonds André Breton 10592 Boîte de la vente

Number of pages2 p.
Reference1768000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100073580

See also

4 Works
 
False

[Au sujet de l'exposition...]

-
Simon Watson-Taylor

Lettre signée de Simon Watson Taylor à André Breton, datée du 11 février 1947.

Une image, une notice descriptive, une bibliothèque

False

[Je vous remercie...]

-
Antonio Pedro

Lettre signée d'Antonio Pedro à André Breton et datée du 15 février 1947.

Six images, une notice descriptive, une bibliothèque.

False

[Votre lettre au sujet...]

-
Jindrich Heisler, Marie Cerminova, dite Toyen

Lettre signée de Jindrich Heisler et Toyen à André Breton.

Trois images, une notice descriptive, une bibliothèque.

False

[I hope that...]

-
Julius Carlebach, non identifié

Lettre signée de Carlebach à André Breton, datée du 8 février 1947.

Deux images, une notice descriptive, une bibliothèque

Préparation de l'autel VIII

Le Condylure

Archives

Author

Authors Henri et No Seigle, André Breton
People cited Henri et No Seigle, Victor Brauner, André Breton, Benjamin Péret

Description

Chemise de préparation d'un des douze autels prévu pour l'exposition Le Surréalisme en 1947.

Suite des autels imaginés par les surréalistes (et plus précisément par « mes amis Seigle », pour reprendre une formule d'André Breton qui deviendra le titre d'un des articles du Surréalisme et la peinture), pour l'Exposition internationale du surréalisme de 1947. Associé au rubis et au signe astrologique du scorpion, le condylure ou taupe étoilée (une figure que l'on retrouve à plusieurs reprises dans les archives) l'est aussi aux « vertus astrales des éléments », aux « semences de toutes sortes », aux « chaînes d'harmonie » et aux « correspondances ». Ce qui n'empêche pas Benjamin Péret de le nourrir de caractères d'imprimerie. [Site Atelier Breton, 2005]

Chemise titrée par André Breton d'un des 12 autels de l'exposition surréaliste à la Galerie Maeght en 1947 (l'ensemble sous chemise à ruban titré par André Breton).
VIII. Le condylure, note autographe de Breton. [Catalogue de la vente, 2003]
 

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

2 pages in-4° - Ms - encres bleue, noire, rouge et verte

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.19

Number of pages2 p.
Reference1353000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100443070
Exhibition place

See also

2 Works
 
False

[Notre cher ami Victor Brauner...]

-
Henri et No Seigle

Lettre signée de Siegle à André Breton, datée du 3 mars 1947

Quatre images, une notice descriptive, une bibliothèque, des œuvres associées

False

La famille du condylure

-
André Breton

Encre et cire sur papier par André Breton.
Une image, une notice descriptive à compléter, une bibliographie.

Preparation of altar I

Le Tigre mondain

Archives

Author

Authors Frédéric Delanglade, André Breton
Person cited Benjamin Péret

Description

A dossier in preparation for one of the 12 altars planned for the exhibition Le Surréalisme en 1947.

This ‘Worldly Tiger’ (Tigre mondain) ‘wears a monocle’ and, associated with agate and Aries, would be consecrated as the first altar of the International Surrealist Exhibition of 1947; in this project partly drafted in Breton’s hand, we learn to our dismay that it is fed on copper sulphate covered in flies! It’s true that the idea comes not from a zoologist but a poet: Benjamin Péret. [Atelier André Breton website, 2005] 

Folder labelled by André Breton for one of the 12 altars for the surrealist exhibition at the Galerie Maeght in 1947 (the whole set in a folder with a ribbon also labelled by André Breton).
I. Le Tigre mondain, handwritten note by Breton on one in-4° page [Auction catalogue, 20033]

- File of the altar: Personification: Le Tigre mondain; Text extract: Jean Ferry (‘Le Tigre mondain’, Les Quatre Vents, no. 6); Artist: Frédéric Delanglade; Offerings: Marcelle Ferry et Marcel Jean; Food: Benjamin Péret and Francis Bouvet; Correspondence: 1st hour of Nuctéméron; Sign of the zodiac: Aries.

- Memo sheet: mentions the name of a stone (chrysoprase) and a re-transcribed phrase, crossed out and with annotations.

- Worksheet: includes a re-transcribed phrase in pencil, author (B.P.). [Site Bibliothèque Kandinsky, 2023]

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

2 in-4° pages, manuscript in black ink

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.12

Number of pages2 p.
Reference1343000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100648280
Exhibition place

See also

1 Work
 
False

Le Tigre mondain

-
Jean Ferry

-

Récit poétique de Jean Ferry paru aux Éditions des Quatre Vents à Paris en 1946.

Deux images, une notice descriptive, un lien.

[Revue] Les Quatre Vents

Description

Chemise de préparation d'un des douze autels prévu pour l'exposition Le Surréalisme en 1947.

Il était logique que Raymond Roussel, qui se voit consacrer un autel par les surréalistes pour l'Exposition internationale du surréalisme de 1947, soit placé sous le signe du capricorne - signe volontaire, voire entêté, comme on sait. Associé aussi à la pierre brute, il se voit ici rendre un culte par Matta et Duchamp, qui imaginent un dispositif évoquant l'histoire, jusqu'à l'ère atomique qui vient de commencer ; mais l'histoire est aussi mouvement perpétuel, « roue de sel », « voyages inutiles » comme ceux qu'il fit lui-même. Deux manuscrits, l'un de Duchamp, l'autre (une lettre) de Matta, sont glissés dans ce dossier. « Les portes du ciel, lit-on sur l'autel de Roussel, sont ouvertes et l'homme renaît de son sommeil léthargique ». Pour l'auteur des Impressions d'Afrique, disparu en 1933, il eût mieux valu ne pas ressusciter : car Benjamin Péret se promet de le nourrir d'une « banane qui tremble ». [site Atelier André Breton, 2005]

Chemise titrée par André Breton d'un des 12 autels de l'exposition surréaliste à la Galerie Maeght en 1947 (l'ensemble sous chemise à ruban titré par André Breton).
X. Raymond Roussel, texte autographe de Victor Brauner sur papier bleu (1 page in-12°). [Catalogue de la vente, 2003]

Fiche de l'autel : Personnification : Raymond Roussel ; Extraits de textes : Dr Pierre Janet "De l'angoisse à l'extase" Paris, 1926 et Raymond roussel "Comment j'ai écrit certains de mes livres" Paris, 1935 ; Artiste : Roberto Matta ; Offrandes : Henri Goetz, Jacques Hérold, Marcel Jean et Jindrich Heisler ; Mets : Roberto Matta et Francis Bouvet ; Correspondance : 10ème heure du Nuctéméron ; Signe du zodiaque : Capricorne.

- Feuille de bloc : mentionnant le nom d'une pierre (La Pierre Brute : Brique ? Pierre meulière ? Grès ? et une phrase retranscrite

- Feuille de classeur : comportant une phrase retranscrite au crayon, auteur (B.P.) [Site Bibliothèque Kandinsky, 2023]

 

Creation datesd
Bibliographical material

1 page in-12 - Ms - crayon noir et couleur

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.21

Number of pages2 p.
Reference1353000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100824780
Exhibition place

See also

3 Works
 
False

[Si je n'écris pas...]

-
Roberto Echauren Matta

-

Lettre signée de Roberto Matta à André Breton, sans date.

Trois images, une notice descriptive, une bibliothèque, une œuvre associée.

[Correspondance] Lettres de Matta à André Breton

False

[Je viens vous demander...]

-
Marcel Duchamp

-

Lettre de Marcel Duchamp à André Breton, datée du 11 février 1947.

Trois images, une notice descriptive, une bibliothèque, une œuvre associée.

[Correspondance] Lettres de Marcel Duchamp à André Breton

False

[Ce rêve naïf et émouvant...]

-
Victor Brauner

Manuscrit signé de Victor Brauner, sans date.

Deux images, une notice descriptive, une bibliothèque, une œuvre associée

Preparation of Altar XI

The Great Invisibles

Archives

Author

Author André Breton
People cited Jean Crotti, Benjamin Péret

Description

Folder for the preparation of one of the twelve altars planned for the exhibition Surrealism in 1947. Inspired by Duchamp's Large Glass, the ‘Great Invisibles’ are something of a recurring myth for the surrealists, and particularly for Breton in the 1940s (see an article on the subject published in the exhibition catalogue, André Breton: La beauté convulsive). It was therefore quite logical that this object was given a cult status at the 1947 International Surrealist Exhibition. The altar is ascribed to the Sign of Aquarius, the associated stone of which, evidently, is the diamond. Roland Penrose, who stated in a letter attached to the file that he is "fascinated" by the idea, was involved in the altar’s design. Péret, perhaps recollecting the elements of Christian communion, proposes to offer the Great Invisibles charcoal and red wine. [Atelier André Breton website, 2003] Folder titled by André Breton of one of the twelve altars of the surrealist exhibition at the Maeght Gallery in 1947 (all in a taped folder titled by André Breton). XI. The Great Invisibles, autograph note by Breton. [Auction Catalogue, 2003] - Altar card: Personification: The Great Invisibles; Text excerpts: André Breton, Manifestoes of Surrealism (‘Prolegomena to a Third Manifesto’), and Jules Monnerot, ‘Surrealism in 1947’ (Against the Fear to Imagine); Artist: Jacques Hérold; Offerings: Jacques Hérold; Correspondence: 11th hour of the Nuctemeron; Zodiac sign: Aquarius. - Notepad sheet : mentioning the name of a stone (Diamond) and a rewritten sentence, crossed out, and with annotations. - Folder sheet: with a sentence transcribed in pencil, author (B.P.). [Kandinsky Library website, 2023]
Creation datesd [1947]
Bibliographical materialMS - black pencil and black ink, red ink
LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.22

Number of pages2 p.
Reference1768000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100056390
Exhibition place

Preparation for altar XII

The Invisible Object

Archives

Author

Author André Breton
Person cited Benjamin Péret

Description

A dossier in preparation for the altar conceived by Benjamin Péret for the International Surrealist Exhibition of 1947: The Invisible Object.

Sign: Pisces; associated stone: jacinth; name: ‘The Invisible Object’. On its altar, devised by the surrealists for the International Surrealist Exhibition of 1947, are written the words ‘The cohorts of fire take their rest’. Not much more will be learned in consulting his dossier, other than that the altar is festooned with spider webs, and that the victuals offered to this strange divinity are – in another of Benjamin Péret’s inventions – ‘musical instruments broken into pieces but still recognisable’. [Atelier André Breton website, 2005]

Folder labelled by André Breton of one of the 12 altars in the surrealist exhibition at the Galerie Maeght in 1947 (the whole set in a folder with a ribbon also labelled by André Breton).
XII. The invisible object, handwritten note by André Breton. [Auction catalogue, 2003]

Creation datesd [1947]
LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : Fonds André Breton 10592 Boîte de la vente

Number of pages2 p.
Reference1768000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100441910
Exhibition place

Preparation for altar II

La Chevelure de Falmer

Archives

Author

Author André Breton

Description

Folder of the preparation for one of the twelve altars planned for the Surrealist Exhibition of 1947.

‘La chevelure de Falmer’ (‘Falmer’s hair’) was dedicated as the second altar of the International Surrealist Exhibition of 1947. While the altar for the Tigre mondain was placed under the sign of Aries, the one for La Chevelure was linked to Taurus, to topaz and to the ‘abysses of fire’… something that was no doubt not straightforward to put in practice. In organising this rite of worship Péret was placed in charge of the food for the imaginary beings: here he proposed ‘a pile of feathers from which emerge large screws’. [Atelier André Breton website, 2005] 

 

Folder labelled by André Breton of one of the 12 altars in the surrealist exhibition at the Galerie Maeght in 1947 (the whole set in a folder with a ribbon also labelled by André Breton).
II. La Chevelure de Falmer, handwritten text by Breton in red pencil and a telegram from Wifredo Lam addressed to Breton. [Auction catalogue, 2003]

Creation datesd [1947]
LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.13 Fonds André Breton 10592 Boîte de la vente

Number of pages3 p.
Reference1344000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100492800
Exhibition place

Préparation de l'autel III

L'Héloderme suspect

Archives

Author

Author André Breton
People cited Francis Bouvet, Charles Fourier, Iaroslav Serpan, Benjamin Péret

Description

Chemise de préparation d'un des douze autels prévu pour l'exposition Le Surréalisme en 1947.

De la main de Breton, mais fruits d'une collaboration collective, voici les propositions retenues pour un autre des autels de l'Exposition internationale du surréalisme de 1947 : l'Héloderme suspect. Signes des gémeaux, pierre précieuse associée : l'opale. Parenté : le serpent, Cerbère, la foudre... Sa figure évoque celle d'un reptile redouté des mexicains : le monstre de Gila, qu'on voit ici représenté sur un cactus. Décorée de la légion d'honneur, cette créature se nourrit, d'après le témoignage de Benjamin Péret (qui connaît bien le Mexique, comme on sait), d'un grand verre contenant de l'huile d'auto. Mais il faut que le verre soit de cristal de Venise. [Site Atelier André Breton, 2005]
Chemise titrée par André Breton d'un des 12 autels de l'exposition surréaliste à la Galerie Maeght en 1947 (l'ensemble sous chemise à ruban titré par André Breton).

«  Autels », 12 pages in-12° à l'encre par Breton à propos de ces autels réalisés par Delanglade, Lam, Serpan, Heisler, Breton, Brauner, Matta, Seigle, Herold et Toyen pour l'exposition de 1947.

Chaque autel comporte un extrait de texte. Breton a recopié ici à l'encre les 12 textes choisis ainsi que le nom des artistes réalisant l'autel. [Catalogue de la vente, 2003]
III. L'Heloderne suspect, note autographe au crayon rouge de Breton et carte postale représentant des iguanes sur un cactus.

 

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

1 page in-12 - Ms - encre noire et verte avec crayons rouges.

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.14

Number of pages1 p.
Reference1346000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100765380
Exhibition place

Preparation of Altar IV

Jeanne Sabrenas

Archives

Author

Authors Hans Bellmer, André Breton
People cited Jean Brun, Julius Carlebach, Aimé Maeght, Eva Philippe, Benjamin Péret

Description

Folder for the preparation of one of the twelve altars planned for the exhibition Le Surréalisme en 1947. From the sign of Cancer and associated with the carbuncle, Jeanne Sabrenas is among the creatures revered by the organizers of the International Exhibition of Surrealism in 1947, who dedicated an altar to her. She appears to be associated, closely or remotely, with the doll made by Hans Bellmer, who here collaborates with Breton in this cult’s development and a letter from whom is included in the file. Péret, never short of ideas as far as dietetics is concerned, proposes feeding Jeanne Sabrenas with a large bone which has a fragment of Detaille’s painting Le Rêve [The Dream) on it. [Atelier André Breton website, 2005] Folder titled by André Breton of one of the 12 altars of the surrealist exhibition at the Maeght Gallery in 1947 (the whole under a ribboned folder titled by André Breton). IV. Jeanne Sabrenas, handwritten text by Breton. Autograph letter signed by Hans Bellmer to Breton concerning the Surrealist Exhibition (2 pages in-4° with an envelope). "Would you like me to take care of one of the altars? I have a lot of doll parts here in Carcassonne: from these, I would be able to adapt to the subject of Jeanne Sabrenas, which will certainly allow me to develop sufficiently general apects (the experimental little girl for example) [of the] irrationalisation of the body’s physical alphabet." [Auction Catalogue, 2003]
Creation date17/02/1947
LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.15

Number of pages1 p.
Reference1347000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100197400
Exhibition place

See also

1 Work
 
False

[Je vous remercie de tout cœur...]

-
Hans Bellmer

-

Lettre de Hans Bellmer à André Breton datée du 17 février 1947.

Trois images, une notice descriptive, une bibliothèque, une œuvre associée.

[Correspondance] Lettres de Hans Bellmer, [Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947

Préparation de l'autel VII

Le soigneur de gravité

Archives

Author

Authors John D. Schiff, André Breton, Marcel Duchamp
People cited Katherine Dreier, John D. Schiff, Marcel Duchamp, Benjamin Péret

Description

Chemise de préparation d'un des douze autels prévu pour l'exposition Le Surréalisme en 1947.

Signe astrologique : la balance ; pierre : le saphir. Investi d'une mission d'importance, le « soigneur de gravité » se voit consacrer le septième autel de l'Exposition internationale du surréalisme de 1947. Une image le représentant est glissée dans le dossier, et l'on s'aperçoit qu'il a des airs de famille avec certaine Mariée de Duchamp, même si une note de Breton suggère de remplacer la photo le représentant par un autre document (mais lequel ? les archives ne le disent pas). Benjamin Péret le nourrit de rognures métalliques dorées. [Site Atelier André Breton, 2005]

Chemise titrée par André Breton d'un des 12 autels de l'exposition surréaliste à la Galerie Maeght en 1947 (l'ensemble sous chemise à ruban titré par André Breton).
VII. Le soigneur de gravité, note autographe de Breton et photographie de « La mariée mise à nu par ses célibataires même », titré par Breton au verso avec une note autographe; photographie prise par John Schiff. La photographie comporte des chiffres et des lettres de la main de Breton, contrecollés sur la photographie au recto (25,2 x 17,2 cm) [Catalogue de la vente, 2003]

- Fiche de l'autel : Personnification : Le Soigneur de gravité ; Extraits de textes : André Breton in "Le surréalisme et la peinture, Phare de la Mariée", Gabrielle Buffet "Coeurs volants" in Cahiers d'art, 1936 ; Artiste : Roberto Matta ; Offrandes : Particia Matta, Henri Goetz, Jacques Hérold et un aliéné ; Mets : Benjamin Péret et Francis Bouvet ; Correspondance : 7ème heure du Nuctéméron ; Signe du zodiaque : Balance.

- Feuille de bloc : mentionnant le nom d'une pierre (Saphir) et une phrase retranscrite, rayée et comportant des annotations. [Site Bibliothèque Kandinsky, 2023]

 

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

2 pages in-4° - Ms - encre rouge avec crayons rouge et noir

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.18

Number of pages2 p.
Reference1350000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100864400
Exhibition place

Préparation de l'autel IX

Le Louptable

Archives

Author

Author André Breton
Person cited Benjamin Péret

Description

Chemise de préparation d'un des douze autels prévu pour l'exposition Le Surréalisme en 1947.

Est-ce un mélange de loup et de comptable ? Ou plus simplement la rencontre, non plus d'une machine à coudre et d'un parapluie, mais d'un loup et d'une table ? Le louptable se voit en tout cas consacrer l'un des autels imaginés par les surréalistes pour l'Exposition internationale du surréalisme de 1947. Sagittaire est son signe, améthyste sa pierre ; Benjamin Péret nourrit la bête avec des boîtes de rimmel, sans oublier bien sûr (cruel détail !) « la petite brosse ». [site Atelier André Breton, 2005]

Chemise titrée par André Breton d'un des 12 autels de l'exposition surréaliste à la Galerie Maeght en 1947 (l'ensemble sous chemise à ruban titré par André Breton).
IX. Le louptable, note autographe de André Breton [catalogue de la vente, 2003]

 

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

2 pages in-4° - Ms - crayons noir et rouge

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : Fonds André Breton 10592 Boîte de la vente

Number of pages2 p.
Reference1352000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100988440

Description

Cardboard folder compiled by André Breton in preparation for the exhibition Le Surréalisme en 1947.

The highlight of the International Surrealist Exhibition held at the Maeght Gallery in July 1947 was the twelve altars "devoted to a being, a category of beings, or an object likely to be endowed with mythical life". The sheets collected here by Breton allow us to better understand the collective dimension of this work, in which the artists and poets of the group collaborated. Thus, the altar to Léonie Aubois d'Ashby, placed under the sign of Rimbaud, was made by Breton with the help of Francis Bouvet, Michel Hertz, and Claude Tarnaud, with offerings from Claude Tarnaud (an object-painting), Jacques Hérold (a tie!), Victor Brauner (a root), and delicacies provided by Benjamin Péret and Francis Bouvet. Each sheet also mentions a network of correspondences, particularly astrological ones. [Atelier André Breton website, 2005] 

André Breton's cardboard folder​
- “Altars", 12 in-12 pages in ink by Breton about altars made by Delanglade, Lam, Serpan, Heisler, Breton, Brauner, Matta, Seigle, Herold and Toyen for the 1947 exhibition. Each altar has an extract from a text. Breton has copied in ink the twelve texts chosen as well as the names of the artists who made the altars.
- 1) The Society Tiger (Jean Ferry) 
- 2) The hair of Falmer (Lautréamont) 
- 3) The suspicious Heloderma on the barrel cactus 
- 4) Jeanne Sabrenas (Alfred Jarry)
- 5) Leonie Aubois d'Ashby (Arthur Rimbaud)
- 6) The Secretary Bird 
- 7) The Juggler of Gravity
- 8) The Star-Nosed Mole (La Faille, cited by Buffon)
- 9) The Wolf-Table
- 10) Raymond Roussel
- 11) The Great Invisibles (André Breton)
- 12) The Window of Magna Sed Apta (George du Maurier)
The thirteenth altar, by Baskine, announced in the catalogue is not included here. [Sale Catalogue, 2003].

 

Creation date1947
Bibliographical material

12 pages in-12

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : BRET 1.11-23

Number of pages12 p.
Reference1334000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , ,
CategoriesArchives, Andre Breton's Manuscripts
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibition1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100071620
Exhibition place

Benjamin Péret's Suggestions for the Surrealist Exhibition, July 1947

Archives

Author

Author Benjamin Péret
People cited Ernest Meissonier, Jeanne Sabrenas, Jacques Hérold, Kurt Seligmann

Description

Altars, votive objects: the "Benjamin Péret's suggestions for the Surrealist Exhibition" (that is to say, the exhibition of 1947, organised by Breton and Duchamp at the Maeght gallery in July) testify to the collective interest for a "new myth," elaborated in the very terms Breton used to describe the exhibition. Péret suggests, another (Hérold, Seligmann ?) drawing: a sign of true group work. Playing on the sacred, and destruction (fake spiders, broken instruments), these are the two major figures which structure the suggestions of Péret. 

Benjamin Péret's suggestions for the exhibition of 1947:
6 original drawings in Indian ink (19 x 11,6 cm) on Bristol board, titled in black pencil:
1) "Food for Altar n°3 (Engine oil in a Venetian crystal glass)"
2) "Food for Altar n°4 (A big bone - fragment of the painting: Dream of Meissonnier)"
3) "Food for Altar n°11 (Bowl - Red wine - Wood coal)"
4) "Food for Altar n°12 (Pieces of musical instruments)"
5) "Votive object for the Soigneur de gravité"
6) "Votive object for: Jeanne Sabronas (Plate - Milk - Fake Spider)"

- Envelope (14 x 20 cm), intitled "Benjamin Péret's suggestions for the Surrealist Exhibition," illustrated with an original ink drawing.

Creation datesd [1947]
Bibliographical material

6 pages in-12 - Ds originaux - encre noire sur papier bristol

LanguagesFrench
Library

Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou, Paris : Fonds André Breton 10592 Boîte de la vente

Size11,60 x 19,00 cm
Number of pages6 p.
Reference1768000
Breton Auction, 2003Lot 2282
Keywords, , , ,
CategoriesArchives, Graphics
Set[Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100662630