The Collection

Home Page > Works

Amulette ?

Alaska, Canada ou Groenland

Various Objects

Description

Objet inuit situé contre le mur de l'atelier.

Amulette gravée de deux têtes d'ours et d'une tête de phoque ou d'ours. En son milieu, on remarque une perle de verre de couleur bleue.

L'ivoire provient des dents de morse. Les Inuit le préparent et le travaillent d'abord avec des instruments de pierre, puis, à l'arrivée des Européens, avec des outils en fer ou en acier. [site André Breton, Marie Mauzé, 2014]

 

Expositions

- Présentation des collections permanentes : Paris, Musée national d'art moderne, depuis 2003.
- Big Bang [Présentation des collections permanentes] : Paris (France), Musée national d'art moderne, 02 mai 2005-28 février 2006.
- Présentation des collections permanentes (collections modernes) : Paris (France), Musée national d'art moderne, 01 février 2010-01 février 2012.

 

Bibliography

- Inuk, Inuit : art et tradition chez les Esquimaux d'hier et d'aujourd'hui [exposition] Arras, musée des Beaux-Arts, 12 décembre 1987 - 29 février 1988.
- Franz Boas, Eskimo Story (Written for my Children) : my Arctic Expedition, Connecticut, 2007.

Creation datesd
LanguagesFrench
Physical descriptionIvoire, verre, cuir.
20 x 3,7 cm
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(45)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Copyrightcliché G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_45
Keywords, , , ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100172680
Place of origin

Art primitif

Alaska, Mexique, Costa Rica, Colombie, Pérou, Venezuela, Bolivie - Afrique, Océanie, Asie

Book

Author

Authors André Portier, Hôtel des Ventes Drouot
Other Léon Flagel

Description

Catalogue édité à l'occasion d'une vente aux enchères à l'hôtel Drouot les 23 et 24 janvier 1930.

Alaska, Mexique, Costa Rica, Colombie, Pérou, Venezuela, Bolivie : pierres sculptées, poteries, étoffes, bronzes.
Afrique: Congo, Belge, Soudan, Guinée, Côte d'Ivoire, Dahomey : masques et fétiches.
Océanie: belle suite de tapaz (Étoffes décoratives) bois sculptés,
Asie : Sumatra, Java, Indes : bois sculptés, etc.
Dont la vente aux enchères publiques aura lieu Hôtel Drouot, Salle n° 10, les jeudi 23 et vendredi 24 janvier 1930, à deux heures. Me Léon Flagel, commissaire-priseur ; M. André Portier, expert, chez lesquels se trouve le présent catalogue. [catalogue de la vente, 2003]

 

Archives de la vente aux enchères

Bibliographical materialParis, Imprimerie Lahure, 1929.
Date of publication 1930
Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Size20,00 x 28,00 cm
Number of pages21 p.
PublisherHôtel Drouot, Paris
Reference4957000
Breton Auction, 2003Lot 6067
Keywords, , , , ,
CategoriesCatalogues, books on art, artist's books
SetSales order catalogue
ExhibitionArt primitif, 1930
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100025260
Exhibition place

Arts de l'Amérique précolombienne

Alaska, Mexique, Costa Rica, Colombie, Pérou

Book

Author

Authors André Portier, Hôtel des Ventes Drouot
Other Léon Flagel

Description

Catalogue édité à l'occasion d'une vente aux enchères publiques à l'Hôtel Drouot les 25 et 26 octobre 1928.

« Poteries, pierres sculptées, objets divers. Art africain ; statuettes, masques et fétiches, poteries, etc. Dont la vente aux enchères publiques aura lieu Hôtel Drouot, Salle n° 10, les jeudi 25 et vendredi 26 octobre 1928, à deux heures / Me Léon Flagel, commissaire-priseur ; M. André Portier, expert. » [catalogue de la vente, 2003]

 

Archives de la vente aux enchères

Bibliographical materialParis, Imprimerie Lahure, 1928.
Date of publication 1928
Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Size20,00 x 28,00 x 1,00 cm
Number of pages16 p.
PublisherHôtel Drouot, Paris
Reference4952000
Breton Auction, 2003Lot 6067
Keywords, , ,
CategoriesCatalogues, books on art, artist's books
SetSales order catalogue
ExhibitionArts de l'Amérique précolombienne, 1928
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100054320
Exhibition place

Bâton cérémoniel

Colombie Britannique

Various Objects

Description

Bâton cérémoniel sculpté sur trois registres successifs. Au sommet, un personnage se tenant debout, les yeux et la bouche de grandes dimensions, les mains reposant sur la poitrine. Le soutenant, un oiseau au long bec, le plumage traité en un long manteau. Plus bas, un personnage tenant dans la bouche un poisson, sans doute un saumon, reposant verticalement sur son torse. Comme pour le premier personnage, seules les jambes émergent de l'ensemble, dessinant ici une double fourche.

Bibliography

- Alain Jouffroy, « La collection André Breton », L'ŒŒil, n° 10, octobre 1955, rep. p. 35
- Paris, Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, André Breton, La beauté convulsive, 1991, rep. p. 79, (photo Sabine Weiss, 1960, dans l'atelier avec Aube.)

Creation date1910-1920
LanguagesFrench
Physical descriptionHaut : 79 cm (31 1/8 in.) - Bois à patine naturelle
Place of origin
Size79,00 cm
Reference4521001
Breton Auction, 2003Lot 6160
Keywords, ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100984660
Place of origin

Boîte à aiguilles avec crochet

Labrador, Canada

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Objet inuit placé contre le mur de l'atelier.

Phoque stylisé et crochet taillés dans de l'ivoire de morse. Objets collectés en 1869 dans la baie de Liverpool.

Les deux objets sont respectivement attachés au bout d'un tendon et d'une cordelette tissée de perles de verre. [notice de 2003]

Creation date1865
LanguagesFrench
Physical descriptionIvoire, pâte de verre, tendon.
Hauteur avec les attaches : 23,5 cm
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(49)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size23,50 x 10,00 x 1,50 cm
Copyright G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_49
Keywords, , ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100322280

Boîte esquimau (toutaïs)

Nouvelle-Écosse, baie de Liverpool

Various Objects

Description

Boîte esquimau placée le long du mur de l'atelier.

Boîte en bois en forme de lunette avec deux pierres bleues en leur centre. À l'intérieur deux os hémisphériques avec pierre bleue en pâte de verre. Étiquette manuscrite à l'intérieur du couvercle indiquant l'origine.

Creation datesd
LanguagesFrench
Physical descriptionBois, os, turquoise (?), pâte de verre.
15,4 x 6 x 6,5 cm
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(44)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Copyright© G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_44
Keywords, ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100088950

Cétacé en ivoire

Colombie Britannique ou Alaska

Various Objects

Description

Amulette ou pendentif placé le long du mur de l'atelier d'André Breton (côte nord-ouest, Tlingit?).

Cet objet en ivoire gravé représente un épaulard. Sa grande nageoire dorsale comporte dans la partie haute, une perle encadrée de deux incisions horizontales, sous lesquelles un oeil, une narine, une bouche se découpent. Dans le registre inférieur, le visage de profil d'une figure humaine est gravé.

Est gravé un second visage sur les nageoires situées à l'arrière de la mâchoire. Les gravures en S sur le corps de l'animal représentent la cage thoracique du cétacé. Cet objet est probablement un pendentif ou une amulette. [site André Breton, Marie Mauzé, 2014-2015]

 

Expositions

- Présentation des collections permanentes : Paris, Musée national d'art moderne, depuis 2003.

- Big Bang [Présentation des collections permanentes] : Paris (France), Musée national d'art moderne, 02 mai 2005-28 février 2006.

- Présentation des collections permanentes (collections modernes) : Paris (France), Musée national d'art moderne, 01 février 2010-01 février 2012.

 

Bibliography

- Allen Wardwell, Yakutat South Indian Art of the Northwest Coast, The Art Institute of Chicago, 1964.

- Paris, Musée national d'Art moderne/Centre Georges Pompidou, André Breton, La Beauté convulsive, 1991, p. 80.

Les Tlingits, sur Wikipédia

Creation datecirca 1800
LanguagesFrench
Physical description

Ivoire

From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(51)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size7,00 x 8,00 x 1,00 cm
Copyrightcliché G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_51
Keywords, , , , , ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100125380
Place of origin

Élément de parure (inuit?)

Alaska ?

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Élément de parure (inuit ?) en ivoire placé le long du mur de l'atelier.

Creation datesd (début XXe)
LanguagesFrench
Physical description

Ivoire

From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(39)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size3,40 x 2,20 x 0,30 cm
Copyrightcliché G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_39
Keywords, , , ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100979580
Place of origin
1 Comment
 

 L'objet est bien inuit : il pourrait s'agir d'une attache de ceinture.

William W. Fitzhugh et Susan A. Kapan reproduisent une pièce très semblable dans Inua, Spirit World of the Bering Sea (1982, p.148 - objet rapporté par Edward W. Nelson d'Alaska).

 

15/10/2016

Eskimo Skulptur

Book

Author

Author Jorgen Meldgaard

Description

Ouvrage sur les sculptures des peuples d'Arctique édité à Copenhague en 1959.

Creation date1959
Bibliographical materialCopenhague, Schultz Forlag, 1959.
Date of publication 1959
Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Size18,00 x 24,00 x 1,00 cm
Number of pages46
Breton Auction, 2003Lot 6031
Keywords, ,
CategoriesCatalogues, books on art, artist's books
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100964330

Ivoire gravé

Colombie Britannique

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Dent de morse gravée placée le long du mur de l'atelier.

Dent de morse sur laquelle est gravée à chacune des extrémités une tête de cétacé, probablement un épaulard, avec au centre un visage humain. Cet objet a certainement été fabriqué pour la vente. Le graphisme est plutôt maladroit. [site André Breton, Marie Mauzé, 2014]

 

Expositions

- Présentation des collections permanentes : Paris, Musée national d'art moderne, depuis 2003.
- Big Bang [Présentation des collections permanentes] : Paris (France), Musée national d'art moderne, 02 mai 2005-28 février 2006.
- Présentation des collections permanentes (collections modernes) : Paris (France), Musée national d'art moderne, 01 février 2010-01 février 2012.

 

Creation date1910 - 1920
LanguagesFrench
Physical descriptionIvoire.
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(52)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size3,20 x 18,20 x 6,00 cm
CopyrightG. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_52
Keywords, , , ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100551030
Place of origin

Jeu en ivoire

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Jeu placé le long du mur de l'atelier.

Mâchoire gravée de scènes animalières et damiers de jeu. Les dents ont été retaillées en forme de têtes de phoque. [Notice de 2003]

Creation datesd
LanguagesFrench
Physical descriptionIvoire et os
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(46)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size8,50 x 32,50 x 3,00 cm
Copyright G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_46
Keywords, , , ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100428700
1 Comment
 

 On peut ajouter que ce type de pièces était destiné aux voyageurs occidentaux.

15/10/2016

L'art chez les peuples primitifs

Afrique, Océanie, Archipel malais, Amérique et Terres arctiques; styles et civilisations

Book

Author

Author Adolphe Basler

Description

Ouvrage d'Adolfe Basler publié à Paris en 1929. [catalogue de la vente, 2003]

83 pages et 105 planches illustrées.

Notice Sudoc

Bibliographical materialParis, Librairie de France, 1929.
Date of publication 1929
Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Size20,00 x 27,00 cm
Number of pages83
PublisherLibrairie de France, Paris
Reference4823000
Breton Auction, 2003Lot 6011
Keywords, , , ,
CategoriesCatalogues, books on art, artist's books
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100801910

Lunettes de neige

Arctique

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Lunettes inuit placées le long du mur de l'atelier.

Deux coques en ivoire avec fente horizontale, réunies par quatre rangs de perles de verre enfilées sur des boyaux. Ces derniers sont noués aux extrémités afin de pouvoir passer les oreilles dans les boucles aménagées à cet effet.

La cécité des neiges est une maladie douloureuse et handicapante due à l'excès de rayons ultraviolets, résultant généralement du puissant éblouissement provoqué par l'association de la glace atmosphérique et de la lumière vive par beau temps. Les lunettes de neige avec leurs fines incisions horizontales pour les yeux laissaient un ample champ de vision. Parallèlement, l'étroitesse des fentes pour les yeux et le débordement au-dessus des arcades sourcilières atténuaient l'éblouissement. Ces lunettes étaient généralement portées d'avril à septembre. Avant le XVIIIe siècle, elles étaient principalement en ivoire, mais la plupart des exemples du XIXe siècle sont en bois. Les lunettes de neige traditionnelles, comme celles-ci, ont aujourd'hui cédé la place aux lunettes de soleil. [Marie Mauzé, site André Breton, 2014].

 

Expositions

. - Présentation des collections permanentes: Paris, Centre Pompidou depuis 2003.
- Big Bang [Présentation des collections permanentes]: Paris, Centre Pompidou. 2 mai 2005 - 28 février 2006.

 

Bibliography

- Inuk : art et traditrions chez les Esquimaux d'hier et d'aujourd'hui [exposition] Arras, musée des Beaux-Arts, 12 décembre 1987-29 février 1988.
- Totems & Shamans. Arts anciens d'Alaska et de Colombie britannique, Paris, galerie Flak, 2008.

Creation datecirca 1800
LanguagesFrench
Physical descriptionivoire, pâte de verre, boyau
From / Provenancesl
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-3(48)

Method of acquisition and collectionMusée national d'Art moderne, Centre Pompidou, dation André Breton, 2003
Size4,00 x 13,00 x 1,50 cm
Copyrightcliché G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
ReferenceDation_48
Keywords, , , ,
CategoriesNative Americans, British Columbia
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100774150
Place of origin

Man-Whale Mask

Alaska

Various Objects

Description

Probably of Yup'ik origin, this mask is from the beginning of the 20th century and represents a whale-person. It was acquired by Breton in 1935.

This sculpted mask, from the early twentieth century represents a whale, or more precisely, a "whale-person." Indeed, the Yupiit (Alaska) considered these animals as subjects endowed with human qualities. The mask is formed in the shape of a whale, and elongates towards a human head with finely sculpted features, adorned by a tuft of feathers. The small orifice located at the top of the head from which the feathers appear represents the blowhole of the marine mammal, and the feathers represent the spouting of water being ejected. Underneath the head, at the level of the shoulders, are two arms which transform into fins, upon which rest a seal. The head comprises a human face which is stylized and sculpted in bas-relief, representing the yua, the soul of the animal, or literally "its self." By combining the zoomorphic elements and the anthropomorphic elements—generally a human face representing the interiority of this animal— the Yupiit created images of "animal people," whose features characterized a specific species and therefore permitted identification of the animal represented.

This mask was exchanged by André Breton along with another object during the July 1935 exposition at the Charles Ratton gallery, "Exhibition of masks and ancient ivories from Alaska and the North-West American coast." However, it was in between 1942-1946, while the surrealists were exiled in New York, that Breton and his friends were able to procure important collections of Yup'ik and Amerindian art (from the North-West and South-West coasts). Breton, Robert Lebel, Roberta Matta, Enrico Donati, Isabelle Waldberg and Dolores Vanetti were particularly interested in the Yup'ik art from Kuskokwim and the lower Yukon area. Lebel sketched the masks that he and his friends purchased as well as others, inspired from images published in ethnographic works, such as the famous The Eskimo about the Bering Strait by Edward William Nelson. In Lebel's notebook (conserved in the Museum of Quai Branly), Lebel sketched a mask that he noted belonged to Dolores Vanetti.

The superb collection of Breton contains seven masks from the region of Kuskokwim and the lower Yukon area (see the photograph of his apartment-atelier in Paris taken by Sabine Weiss in June of 1956) which he purchased from George Heye, the founder of the Museum of the American Indian, through the intermediary, Julius Carlebach. From the 1920s on, George Heye, who found himself in serious financial difficulty, decided to sell or exchange objects that he considered (erroneously) as "doubles." Yup'ik masks were often made in pairs, but one was always complementary or symmetrical to the other – never were they completely identical. This was how the Museum of the American Indian, who possessed the most important collection of Yup'ik masks in the world, ceded around sixty of them to Carlebach in the 1940s – to the delight of collectors such as the surrealists.

The surrealists were conquered by the power of suggestion that these objects were intimately associated with dreams and visions, and with their great formal liberty. The masks appeared in the shaman's dreams, and then were built by artists under the shaman's supervision. They were made of heterogeneous materials such as wood, feathers, hair. The masks were used in the ceremonial house at the end of winter during the proprietary rituals in which the community participated to invoke certain animals (whales, seals, caribous, etc.) in order to put their bodies at the disposition of humans during the next hunting season. The Yup'ik needed these animals for food and to survive in the hostile environment they lived in. Worn by the dancers, or hung on the walls of the ceremonial house, the masks represented the "souls" of the animals and the auxiliary spirits of the shamans. Their apparition was accompanied by stories that retraced certain aspects of a mythology, and by rhythmic songs percussed by tambourines. These masks were originally ephemeral creations: destined to be destroyed by fire or abandoned in the tundra after being the vessel of a ceremonial power. [Marie Mauzé, André Breton website, 2014]

 

Exhibition

Cahors, Musée de Cahors Henri-Martin, La Maison de verre, André Breton, initiateur découvreur, 20 septembre - 29 décembre 2014 (exhibition prolonged until the 1st of February 2015)

 

Bibliography

- Paul Éluard, « La nuit est à une dimension », Cahiers d'Art, n° 5-6, 10e année, 1935, p. 99-100, rep. p. 100.

- Musée de Cahors Henri-Martin, La Maison de verre André Breton initiateur découvreur, Paris, Éditions de l'Amateur, 2014, rep. p. 93, 94, cité p. 92-94

- Marie Mauzé, "The Yup'ik World And The Surrealists", in Donald Ellis (dir.), Art Of The Arctic: Reflections Of The Unseen, with essays by Dawn Ades, Colin Browne and Marie Mauzé, London, Black Dog Publishing, 2015, p. 54-61 , rep. p. 57, notes p. 152.

Creation dateXXe siècle
LanguagesFrench
Physical description

Bois, plumes, 50 x 9 x 17 cm
n° inv. 12/914 et 1629

From / ProvenanceMuseum of the American Indian (Heye Foundation)
coll. Dolores Vanetti
coll. Charles Ratton
Place of origin
Size50,00 x 17,00 x 9,00 cm
Copyrightphoto Benjamin Krebs, © AAAB/MCHM
Reference4752000
Keywords, ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Set[Journal] Cahiers d'art
ExhibitionAndré Breton, The House Of Glass
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100191070
Places of origin

See also

3 Works
 
False

[ À ma belle Jacqueline...]

-
André Breton

-

Lettre-poème d'André Breton à Jacquelie Lamba, sans date.

Une image, une notice descriptive, une transcription, une bibliothèque, des liens.

[Correspondance] Lettres à Aube

False

[Cette nuit malgré la toux...]

-
André Breton

-

Lettre d'André Breton à Jacqueline Lamba, le 21 décembre 1935.

Deux images, une notice descriptive, une transcription, une bibliothèque, des liens.

[Correspondance] Lettres à Aube

False

Cahiers d'Art, 5-6

-

Numéro 5 - 6, de la dixième année 1935, de cette revue artistique et littéraire éditée par Christian Zervos à Paris.

Une image, une notice descriptive.

[Journal] Cahiers d'art

1 Comment
 

 L'analyse de l'exposition de 1935 chez Charles Ratton et des inventaires envoyés par George Heye au marchand donne tout à fait raison à Marie Mauzé : le masque a effectivement été acquis à Paris en 1935 ou en 1936 (Elizabeth Cowling indique que Breton a justement acquis un masque inuit un an après l'exposition, se fondant certainement sur les souvenirs de Robert Lebel).

Le masque qui apparaît dans le carnet de Robert Lebel et qui a été acheté par Dolores Vanetti était probablement son jumeau.

 

15/10/2016

Mask of the Swan and the White Whale

Alaska

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Yup'ik Mask, dated from the begininning of the 20th century, in polychrome wood and feathers, presently conserved at the Museum of Quai Branly.
Creation datecirca 1900
LanguagesFrench
Physical descriptionBois polychrome, plumes
From / ProvenanceHeye Foundation
Museum

Musée du Quai Branly, Paris : 70.1999.1.1.1-3

Method of acquisition and collectionMusée du Quai Branly, don Aube et Oona Elléouët, 2003
Size84,00 x 60,00 x 57,00 cm
Keywords, , , ,
CategoriesNative Americans, Etnographical Art, Inuit Yup'ik Art
Set[Photos d'objets] photos in the studio
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100424230

See also

2 Works
 
False

Photos d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie

-

Deux albums de photographies d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie, annotées par André Breton.

121 images, une courte notice descriptive, des liens.

[Photos d'objets] photos in the studio

False

Portrait d'André Breton dans son appartement à New-York

-
Elisa Claro Breton

-
Cinq photographies d'André Breton dans son appartement à New-York en 1945, dont une avec Elisa.
Cinq images, une notice descriptive à compléter, une exposition, une bibliographie.

[Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg, [Photos d'objets] photos in the studio

Masque du Poisson

Sculpture

Author

By (artist) Inconnu

Description

Yup'ik Ceremonial Mask from Alaska, dated from the beginning of the 20th century.

"The Yup'ik people from the region of Yukon-Kuskokwim lived primarily from fishing and hunting marine mammals.

"The large villages included one or more communal houses in which men lived and worked. It was there that they sculpted masks, often under the supervision of a shaman. It was also where festive gatherings and propitiatory ceremonies took place, in which the whole community would participate. During these festivities, the masked dancers re-enacted events from mythological tales, often performing moralizing fables or miming comic scenes.

"The Fish Mask belongs to this type of ritual. This mask is one of an identical pair - the other conserved at the Museum of the American Indian. The human face is not the principal representation on the mask; what is most important is the fish. The fish, with its head at the base, allows for a half-face to appear above, which is probably its yua (soul). Within the Yup'ik culture, the souls of animals are always represented with human features. It was the soul of the fish that would decide whether or not to give its body to that of man. His example then would be followed by other fish: the yua thus determines a period of abundance or famine for the community. The grimacing mouth on the mask reflects the ambivalence of the decisive moment of the life of this fish: the animal gives itself, but at the same time is destroyed by the man who eats it. The menacing mouth also denotes the observation of natural laws by the fish; it forewarns the man that the observance of taboos and rules concerning fishing must be respected. If these laws are not respected, the animal world will not forgive man. This sculpture, with its half-animal, half-human personality, evokes an important duality at the heart of Yup'ik beliefs." (Notice from the Museum of Quai Branly, Pavillon of Sessions, Museum of the Louvre)

Bibliography

- Germain Viatte, Tu fais peur tu émerveilles, Musée du Quai-Branly, acquisitions 1998/2005, Musée du Quai-Branly/Réunion des Musées nationaux, Paris, 2006, rep. p.45, fig. 15.

Creation dateDébut 20e siècle
LanguagesFrench
Physical descriptionBois polychrome, plumes H. 48 cm
Museum

Musée du Quai Branly, Paris : 70.1999.1.2

Size48,00 cm
Keywords, , ,
CategoriesNative Americans, Etnographical Art, Inuit Yup'ik Art
Set[Photos d'objets] photos in the studio
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100659620

See also

2 Works
 
False

Photos d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie

-

Deux albums de photographies d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie, annotées par André Breton.

121 images, une courte notice descriptive, des liens.

[Photos d'objets] photos in the studio

False

Portrait d'André Breton dans son appartement à New-York

-
Elisa Claro Breton

-
Cinq photographies d'André Breton dans son appartement à New-York en 1945, dont une avec Elisa.
Cinq images, une notice descriptive à compléter, une exposition, une bibliographie.

[Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg, [Photos d'objets] photos in the studio

Yup'ik Mask

Goodnews Bay, Alaska

Various Objects

Description

Yup'ik mask from Alaska in wood, partially painted with white and black pigments, not dated, acquired by André Breton in New York in 1945.

This mask represents a human face, the high cheek bones under asymmetrical open eyes, the mouth grimacing. Traces of scabbling are visible under the surface of the mask. White and black pigments highlight the eyelids and the nose.

Inside the mask, two stamps from customs. [Auction catalogue, 2003]

LanguagesFrench
Physical descriptionHaut : 22 cm (8 5/8 in.) - Numéro de la Heye Foundation sur l'objet : 12/898. - Bois, pigments noirs et blancs, patine d'usage
From / ProvenanceHeye Foundation, Inv: 12/898, puis échange avec Julius Carlebach en janvier 1945.
Place of origin
Size22,00 cm
Breton Auction, 2003Lot 6162
Keywords, ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100877140
Places of origin

A Kinugumiut or Napaskiak Mask

Kuskokwim River, Alaska

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Mask representing a human face pigmented in two colors, the top part is a yellow ochre and the details of the face are colored in red.

Created with the utmost artistry, this mask represents a human face, in striking realism. Pigmented in two colors, the top part is a yellow ochre while the details of the face are colored in red. The eyes and the nostrils are almond-shaped, and are created of circular perforations in the wood. The open mouth is in the form of a crescent, with the points turning downward. The lips are drawn, encircling this shape. At the back of the mask there is a double hoop in wicker, on which eight white feathers rest, bordering the face of the mask.

According to the archives at the Heye Foundation, this little mask represents Akasta, the sun, and is originally from the region of Bethel, on the south side of the Kuskokwim river. The beautiful quality of the sculpture, as well as the exceptional artistry that this mask holds, is an exquisite account of the Kuskokwim culture. [Auction catalogue, 2003]

 

Bibliography

- Paris, Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, André Breton, La beauté convulsive, 1991, rep. p. 375 (photo Sabine Weiss, 1956, dans l'atelier)
- William Rubin, Primitivism in XXth century art - Affinity of the Tribal and the Modern, New York, The Museum of Modern Art, 1984, rep. p. 578
- Alain Jouffroy, « La collection André Breton », L'œil, n° 10, octobre 1955, rep. p. 34

LanguagesFrench
Physical description

Bois tendre, polychromie rouge et blanche, plumes, fibres végétales, patine d'usage

From / ProvenanceAncienne collection A. H. Twitchell, Heye Foundation n° d'inventaire 09/3411, échangé avec Julius Carlebach le 10 mars 1945.
Place of origin
Size26,70 x 29,20 x 3,80 cm
Breton Auction, 2003Lot 6171
Keywords, , ,
CategoriesNative Americans, Etnographical Art, Inuit Yup'ik Art
ExhibitionMoon Dancers : Yup'ik Masks and the Surrealists
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100396920
Place of origin

Yup'ik mask

Point Hope (?), Alaska

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Yup'ik mask from Point Hope, Alaska, that André Breton acquired in July of 1944 in New York.

This mask represents a human face, roughly sculpted, with slits for eyes. The knotty curvature of the wood accentuates the vertical form of the mouth. Two holes were made in the mask (one of the left temple, the other on the right cheek) no doubt for holding the mask up to the face of a performer. Beautiful work. (Cf. Dorothy Jean Ray, Eskimo Masks-art and Ceremony, Seattle, London, University of Washington Press, 1967, fig. 32) [Auction catalogue, 2003]

Bibliography

Cf. Dorothy Jean Ray, Eskimo Masks-Art and Ceremony, Seattle, Londres, University of Washington Press, 1967, fig. 32

Alain Jouffroy, « La collection André Breton », L'ŒŒil, n° 10, octobre 1955, rep. p. 34

William Rubin, Primitivism in XXth century art - Affinity of the Tribal and the Modern, New York, The Museum of Modern Art, 1984, rep. p. 578

Paris, Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, André Breton, La beauté convulsive, 1991, rep. p. 76 (photo Sabine Weiss, 1960, dans l'atelier) ; rep.p. 375 (photo Sabine Weiss, 1956, dans l'atelier).

 

Manipuler l'objet en tous sens

Trouver l'objet dans la collection d'André Breton

LanguagesFrench
Physical descriptionLong : 21 cm (8 1/4 in.) - Petite restauration au menton. - Bois à patine naturelle, traces de polychromie, patine d'usage
From / Provenancecollecté par Joseph Chilberg, Heye Foundation n° d'inventaire 7/2327, échangé à Julius Carlebach en juillet 1944.
Place of origin
Size21,00 cm
Breton Auction, 2003Lot 6164
Keywords, ,
CategoriesInuit Yup'ik Art
Set[Multimédia] Objets à manipuler
ExhibitionAndré Breton, The House Of Glass
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100923660
Places of origin

Yup'ik Mask

Calista, Alaska

Various Objects

Author

By (artist) Inconnu

Description

Mask from the Kuskokwim tundra in Alaska, now conserved at the Museum of Quai Branly.

A rare Eskimo mask representing a human face inscribed at the center of a sort of shield decorated by a border of nine feathers. The forehead is prominent, the eyes are round and are carved in deep cavities of the facial structure. The mouth is protrusive and open, revealing teeth in the form of fangs. The mouth and the chin are enhanced by a red coloring.

According to the information collected by Maria MacWilliams at the Natural Museum of American Indians, this mask would have been found in a tundra cemetery of the Eskimo tribe Kuskwogmiut or Kuskokwim.

Inside the mask, there is a small label on which André Breton wrote n° 30, Friday the 18th of May 195...

The Natural Museum of the American Indians (the Smithsonian Museum) has conserved eleven small ties that belonged to this mask. [Auction catalogue, 2003]

A monoxylic sculpture, the mask is sculpted from the interior of a piece of wood. The mask is bordered by nine feathers. The forehead is prominent, the eyes circular, the nostrils flared. The open mouth holds teeth in the form of fangs, and is colored red, like the chin. [Museum of Quai Branly].

 

Bibliography

- Alain Jouffroy, « La collection André Breton », L'Œil, n° 10, octobre 1955, rep. p. 34
- Roger Caillois, Masques, Paris, Éditions Olivier Perrin, 1965, rep. p. 41
- William Rubin, Primitivism in XXth century art - Affinity of the Tribal and the Modern, New-York, The Museum of Modern Art, 1984, rep. p. 578
- Germain Viatte, Tu fais peur tu émerveilles, Musée du Quai-Branly, acquisitions 1998/2005, Musée du Quai-Branly/Réunion des Musées nationaux, Paris, 2006, p. 43 et p.182, rep. p.55 et 180, fig. 155.

Creation dateXIXe siècle
LanguagesFrench
Physical descriptionHaut : 45 cm (17 3/4 in.) - Bois, polychromie rouge, patine d'usage
From / ProvenanceLa Heye Foundation, numéro d'inventaire 1/6808, a reçu ce masque par échange en 1901 avec le Free Museum of Science and Art, Philadelphia-Pensylvania. En janvier 1945, échange avec Julius Carlebach.
Place of origin
Museum

Musée du Quai Branly, Paris : 70.2003.9.3

Size60,00 x 21,00 x 8,00 cm
Weight976,00 gr
Breton Auction, 2003Lot 6168
Keywords, , ,
CategoriesNative Americans, Etnographical Art, Inuit Yup'ik Art
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100368770
Places of origin

See also

1 Work
 
False

Photos d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie

-

Deux albums de photographies d'objets d'Amérique du Nord et d'Océanie, annotées par André Breton.

121 images, une courte notice descriptive, des liens.

[Photos d'objets] photos in the studio

1 Comment
 

Coquille : il s'agit de "Maria McWilliams au National Museum of the American Indian".

 

On peut ajouter que Robert Lebel écrit sur son carnet que le masque représente un "phoque sortant de la glace" - à comprendre comme le yua du phoque sortant de la glace. 

15/10/2016