The Collection

Le Cerveau de l'enfant

Painting

Author

By (artist) Giorgio De Chirico

Description

Huile sur toile datée de 1914.

Huile sur toile signée et en bas à gauche : « Giorgio De Chirico, 1914 »

André Breton acquiert cette toile aperçue à la galerie Paul Guillaume en 1916. Il a vingt ans. Il la garde jusqu'à l'exposition qu'organise le Moderna Museet de Stockholm pendant l'hiver 1963-1964. C'est en 1964 qu'il la cède au Moderna Museet, ce qui lui permet d'acquérir enfin Uli, statue océanienne déjà passée en vente en 1929 et alors acquise par Roland Tual. [site André Breton, 2019]

Dans le cadre du centenaire du Manifeste du surréalisme, cet objet est exposé au MNAM Centre Pompidou pour l'exposition Le Surréalisme d'abord et toujours. Voir le champ Exposition de cette notice. [site André Breton, 2024]

Bibliography

- Monroe Wheeler, Twentieth Century Portraits, New York, Museum of Modern Art, 1942, rep. p. 59

- Didier Ottinger et Marie Sarré, Le Surréalisme d'abord et toujours, Paris, Centre Pompidou, 2024, rep. p. 13

Creation date1914
Physical description

hst - sdbg

From / ProvenanceAcquis de Paul Guillaume, 1916.
Museum

Moderna Museet, Stockholm : Inv. NM 6068

Size80,00 x 65,00 cm
Keywords
CategoriesModern Paintings
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
ExhibitionsŒuvres anciennes de Georges de Chirico , 1936, International Exhibition of Surrealism, London , 1938, Exposition internationale du surréalisme , Önskermuseet (Notre musée tel qu'il devrait être) , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600101000449
Exhibition places

Chimère

Painting

Author

By (artist) Max Ernst

Description

Huile sur toile de Max Ernst datée de 1928 et conservée au centre Pompidou depuis 1983.
Signé en bas à gauche, Max Ernst.

Dans le cadre du centenaire du Manifeste du surréalisme, cette œuvre est exposé au MNAM Centre Pompidou pour l'exposition Le Surréalisme d'abord et toujours. Voir le champ Exposition de cette notice. [site André Breton, 2024]

 

Bibliography

Didier Ottinger et Marie Sarré, Le Surréalisme d'abord et toujours, Paris, Centre Pompidou, 2024, rep. pp. 56-57

Creation date1928
Date of publication 1928
LanguagesFrench
Physical descriptionHuile sur toile.
114 x 146 cm
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 1983-47

Copyright© ADAGP, Paris, 2013
ReferenceAcquisition_1983_47
Keywords
CategoriesModern Paintings
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100286810
Exhibition places

The Hidden Woman

Painting

Author

By (artist) René Magritte

Description

Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.

Painting signed on bottom right: "Magritte"; and titled on the back of the frame: The Hidden Woman with the word "(Breton)" written.

"Magritte moved to Paris in 1927 where, after several encounters, he participated in the surrealist meetings at rue Fontaine, or at the cafés where they often convened. He was accepted into the surrealist group between April 1928 and February 1929. Magritte's Parisian stay, even if it didn't last more than three years, was an intense time of productivity." (According to José Vovelle, Surrealism in Belgium, Brussels, André de Rache, 1972, pp. 69-71)

For the publication of "Inquiry into Love" in the twelfth issue of The Surrealist Revolution, Magritte imagined a montage of his painting, The Hidden Woman, with the portraits of sixteen surrealists with their eyes closed, bordering the painting. The surrealists pictured (from left to right and top to bottom) were: Alexandre, Aragon, Breton, Bunuel, Caupenne, Dalí, Eluard, Ernst, Fourrier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin.

This inquiry concerned the "idea of love, capable of reconciling any man, momentarily or not, with the idea of life." "This word: love, which jokers strive to generalize, to corrupt (brotherly love, divine love, patriotic love, etc.) [...] it is useless to say that we use the word here in its strictest sense, giving restitution to its utmost power over a human."

Responses were anticipated from "those who had a true understanding of the drama of love (not in the sense of puerile suffering but in the pathetic sense of the word)."

Among the responses gathered from the inquiry, was that of Breton, concerning the idea of love versus the act of loving, which was closely linked to the signification of Magritte's painting: "It is about discovering an object, the only one which I judge indispensable." This object is hidden: we act as if we are children, we begin by wading "in water," (then) we "burn". There is great mystery in the discovery possible." ("Inquiry into love" in: The Surrealist Revolution, No. 12, Fifth year, December 15th, 1929, pp. 65-76)

Of the "profound sense of Magritte's painting invoked by its strange inscription - which plays, of course, on the well known assertion of the "tree that hides the forest," here intended as the "Eternal Feminine" hidden behind each individual woman." Ferdinand Alquié suggests a seductive explanation in Philosophy of Surrealism (Philosophie du surréalisme, Flammarion, Paris, 1955, p. 207): "Since each object, even evident, appears first to hide its true reality: it reveals itself only to our undivided attention. This is what Magritte's composition translates to the viewer, imposing the image of a naked woman, blatant to our eyes, and encircled with the words: 'I do not see the ... hidden in the forest.'" Presentation and commentary written by José Pierre, preceded by a text written by André Breton, Surrealist Tracts and Declarations (Tracts surréalistes et déclarations collectives 1922-1939, Tome I, 1922-1939, Paris, Eric Losfeld Éditeur, 1980, pp.425-426).

According to David Sylvester, on the state of the painting: "if (the image) has faded its because the painting has badly deteriorated. It has darkened considerably over the years. Breton wanted to clean it and a large part of the layer of paint disintegrated. Much later, a restorer stopped the deterioration and left the painting in the state which we see today. (But) what I call a bad deterioration, should rather be called a miraculous transfiguration. The deterioration that happened to the Hidden Woman is maybe the most fortunate misfortune that has ever taken place to a work of modern art since the breaking of the Large Glass by Duchamp. There, where the body (of the woman) had decomposed into a web of cracks, a golden glow emanated from the interstices. These cracked and luminous areas of the painting create the same effect as the scaling surface of an ancient icon."

"Friction and disagreements marked the relationship between Breton and Magritte without damaging the profound esteem they held for each other." Patrick Waldberg (René Magritte, Bruxelles, André de Rache, 1965, p. 223)

In "The Importance of René Magritte," text written in 1964, Breton reiterated an earlier homage to the creator of The Hidden Woman:

"The sovereign originality of Magritte was to bring his investigations and his skill to the level of these objects, which are on some level, primitive, as also, these sites (pastoral, wooded, cloudy, maritime or mountainous), combining as closely together as possible - where their immense power exists - the naive image that we keep of them, (from) our first "lessons of things"- and these last words are always those that come to mind in memory of him ... But its precisely at this level, also, that "a strike of the magic wand," in the original sense, that this locution for us is no longer profane, (for) Magritte, all by flattering with his hand these things that reveal a relative reality, if it be, finds a way to liberate the latent energies they hold...

"Magritte is the first who, starting from the humblest of objects ever known - as Mrs. Ashton has proposed - on its point of flight, has wanted to embrace all that could be discovered beyond its surface appearance. Its therefore that he placed himself in the optimum conditions to play in tandem l'analogon by Constantin Brunner, alternating between the "relative reality" supplied by the senses and the "absolute reality" that is desired by the mind. These two oscillating realities, created to control and to equalize one another appears to illustrate to me the most complete acceptance of the Human Condition (another title suggested by Magritte and therefore, according to him, the least corrupt that could exist).

"The work and the thought of René Magritte never forgets the doorway open to the antipodes of this zone of facility and of resignation that one understands by the name "clear-obscure." He took the care to separate the "subtle" from the "thick," following that no transmutation is possible. It needed all his audacity to attack this problem: to extricate simultaneously the shadow from what is light, and the light from what is shadow (L'Empire des Lumières, 1952). The violent robbing of popular opinion and conventions, as soon as we speak of the enlightened, is what I praise in the work of René Magritte, as most people have assumed too quickly to have seen the stars in the diurnal sky."

"In all his work, Magritte illustrates what Apollinaire has called "the veritable good sense, meaning, that of great poets." André Breton, Surrealism and Painting (Le surréalisme et la peinture, Nouvelle édition revue et corrigée, 1928-1965, Paris, Gallimard, 1965, pp.401-403).

Reciprocally, Magritte never ceased to recognize in André Breton, this voice, which held the highest hopes, manifest in texts such as the Manifestoes, Nadja, Fata Morgana, Full Margin and others, kindling a poetic fire in so many young hearts and fertile minds." Patrick Waldberg (René Magritte, Brussels, André de Rache, 1965, p. 224). [Auction catalogue, 2003]

 

Bibliography

- « Enquête sur l'amour », in : La révolution surréaliste, n° 12 - cinquième année, 15 décembre 1929, rep.p. 73, pp. 65-76
- Marcel Mariën, Les poids et les mesures, Bruxelles, 1943, p. 61
- Gilbert Ganne, « Qu'as-tu fait de ta jeunesse ? » in : Arts, spectacles, n° 560, du 21 au 27 mars 1956, rep.p. 8
- Lettre de Magritte à Rapin du 14 avril 1958, in : Quatre-vingt-deux lettres de René Magritte à Mirabelle Dors et Maurice Rapin, Paris, Mirabelle Dors, Maurice Rapin, 1976, s.p.
- Lettre de Magritte à Alquié du 11 juin 1953, in : René Magritte, Écrits complets, Paris, André Blavier, 1979, p. 448
- Lettre de Magritte à Breton du 5 juin 1961
- Lettre de Magritte à Breton du 27 juin 1961
- Marcel Lecomte, « l'univers des lettres et des mots dans la peinture de René Magritte », in : La revue graphique, décembre 1965, p. 295
- Patrick Waldberg, Chemins du surréalisme, Bruxelles, Editions de la Connaissance s.a., 1965, rep. n°6
- José Vovelle, Le surréalisme en Belgique, Bruxelles, André de Rache, 1972, pp. 69-71
- Philippe Audoin, Les surréalistes, Paris, Seuil, 1973, rep.p. 175
- « La femme surréaliste », in : Oblique, n° 14-15, rep.p.59
- José Pierre (présentation et commentaires de), précédés d'un texte d'André Breton, Tracts surréalistes et déclarations collectives 1922-1939, Tome I, 1922-1939, Paris, Eric Losfeld Editeur, 1980, rep.p. 131, pp. 425-426
- Gaëtan Picon, Le surréalisme, 1919-1939, Genève, Éditions d'Art Albert Skira, 1983, rep.p. 146
- David Sylvester, « The great surrealist icon », in : Res, spring-autumn 1984, pp. 155-157
- Ragnar von Holten, Toyen, En surrealistisk visionär, Köping, Lindfors Förlag, 1984, rep.p. 30
- Robert J. Belton, « Edgar Alan Poe and the surrealists'image of women », in : Woman's Art Journal, Knoxville, Tn., spring/summer, 1987, p. 10
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193, p. 275
- David Sylvester, Sarah Whitfield, René Magritte, Catalogue raisonné, volume I : Oil Paintings, 1916-1930, Paris, Flammarion, Menil Foundation, 1992, rep. n°121, rep.p. 330, n° 302, p. 110, pp. 330-331
- Gérard Durozoi, Histoire du mouvement surréaliste, Paris, Hazan, 1997, rep.p. 166
- Briony Fer, David Batchelor, Paul Wood, Realismo, racionalismo, surrealismo, El arte de entreguerras, Madrid, Ediciones Akal, 1999, rep. n° 162, p. 183
- Sue Taylor, Hans Bellmer, the anatomy of anxiety, Massachusetts, Massachusetts Institute of Technology, 2000, rep. n° 8.11, p. 164
- Londres, Tate Modern, Surrealism desire unbound, 2002, rep. n° 166, pp. 174-175

 

Une vidéo de l'exposition La Subversion des images commentée par Clément Chéroux

Creation date1929
LanguagesFrench
Physical description

73 x 54 cm (28 3/4 x 21 1/4 in.) - Huile sur toile

Size73,00 x 54,00 cm
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Reference2014000
Breton Auction, 2003Lot 4045
Keywords, , , ,
CategoriesModern Paintings
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste, Tracts surréalistes et déclarations collectives
Exhibition1938, Exposition internationale du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100382980
Exhibition place

See also

7 Works
 
False

Photo Booth Portrait

-

Photo booth portrait of Paul Éluard taken circa 1929 to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg

False

Photo Booth Portraits

-

Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Journal] La Révolution surréaliste

False

Photo Booth Portraits

-

Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg

False

Photo Booth Portraits

-

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Journal] La Révolution surréaliste

False

Photo Booth Portraits

-

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Journal] La Révolution surréaliste

False

Photo Booth Portraits

-

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

[Journal] La Révolution surréaliste

False

Photomatons

-

10 tirages de photomatons c. 1929  dont certains utilisés par André Breton pour encadrer le tableau de Magritte, Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt.

Dix images, une notice, une exposition, une bibliographie, des liens à poser.

[Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg

Exposition internationale du surréalisme

Archives

Description

Affiche de l'Exposition internationale du Surréalisme présentée du 17 janvier au 24 février 1938 à la galerie des Beaux-Arts, à Paris.

Très rare affiche de l'exposition internationale du surréalisme à la Galerie Beaux Arts.
Les timbres fiscaux portent la signature autographe d'André Breton et la date du 19 janvier 1938.

(traces de pliure) [catalogue de la vente, 2003]

 

Creation date17-janv.-38
Bibliographical material

Paris, Galerie des Beaux-Arts, 1938. In-8° broché.

Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical descriptionimp - affiche noire et rouge
Size38,00 x 56,00 cm
PublisherSans éditeur
Reference911000
Breton Auction, 2003Lot 1651
Keywords,
CategoriesPosters
Set[Archives] Chemise cartonnée titrée
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100186760
Exhibition places

Le taxi pluvieux de Salvador Dalí

Photograph

Author

Person cited Salvador Dalí
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie réalisée lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux-Arts en 1938.

Tampon au dos : Raoul Ubac 46, rue Hippolyte Maindron Paris XIVe.

« Dans la cour de l'exposition, Dalí avait mis un mannequin et une petite douche dans un vieux taxi. Le premier jour, il pleuvait doucement sur ce mannequin qui représentait une dame allant à l'Opéra. Quinze jours après, la dame était couverte d'escargots ; tout était vaseux comme une muqueuse. Elle était devenue le portrait de Dorian Gray. » André Breton (Germana Ferrari, Entretiens morphologiques, Notebook n° 1, 1936-1944, Londres, Sistan Limited, 1987, p. 56).

Bibliography

- Gaëtan Picon, Le Surréalisme, 1919-1939, Genève, Éditions d'Arts Albert Skira, 1983, rep.p. 174 (autre tirage)
- Germana Ferrari, Entretiens morphologiques, Notebook n° 1, 1936-1944, Londres, Sistan Limited, 1987, rep.p. 57 (autre tirage)
- Gérard Durozoi, Histoire du mouvement surréaliste, Paris, Hazan, 1997, rep.p. 343 (autre tirage)
- Lewis Kachur, Displaying the marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 32-33 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p.304 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 316 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23 x 15,9 cm (9 1/16 x 6 1/4 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5067
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100602070
Exhibition places

Le taxi pluvieux de Salvador Dali

Photograph

Author

Person cited Salvador Dalí
By (photographer) Denise Bellon

Description

Photographie d'une œuvre de Salvador Dalí prise lors de l'Exposition internationale du surréalisme en 1938.

Photographie prise à l'Exposition internationale du surréalisme, à la Galerie des Beaux-Arts en 1938. Annotation manuscrite au dos : « Dali : le taxi pluvieux ».

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description29 x 24 cm (1 1 3/8 x 9 3/8 in.)
Copyright© Denise Bellon, DR.
Breton Auction, 2003Lot 5155
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100295100
Exhibition places

Mannequin d'Yves Tanguy

Photograph

Author

Person cited Yves Tanguy
By (photographer) Man Ray

Description

Photographie du mannequin d'Yves Tanguy prise par Man Ray à l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.

Tampon au dos : « Man Ray 40, rue Denfert-Rochereau Paris 5e [sic]. »
Annotation manuscrite au dos : «Tanguy.»

Bibliography

- Germana Ferrari, Entretiens morphologiques, Notebook n° 1, 1936-1944, Londres, Sistan Limited, 1987, rep.p. 57 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23 x 14,5 cm (9 1/16 x 5 11/16 in.)
Copyright© Man Ray Trust / ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5299
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100930520
Exhibition places

See also

1 Work
 
False

Mannequin d'Yves Tanguy

-
Denise Bellon

-
Photographie du Mannequin d'Yves Tanguy prise par Denise Bellon à l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.
Une image, une notice descriptive à compléter, une bibliographie, des expositions.

[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism

Mannequin d'Oscar Dominguez

Photograph

Author

Person cited Oscar Dominguez
By (photographer) Alliance Photo, Denise Bellon

Description

Photographie du mannequin d'Oscar Dominguez prise par Denise Bellon à l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux Arts en 1938.

Tampon au dos : Alliance Photo.

Bibliography

- Gérard Durozoi, Histoire du mouvement surréaliste, Paris, Hazan, 1997, rep.p. 344 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 85 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 85 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description30 x 24 cm (11 13/16 x 9 1/16 in.)
Copyright© Denise Bellon, DR / ADAGP 2012.
Breton Auction, 2003Lot 5298
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100663680
Exhibition places

Mannequin de Miró

Photograph

Author

Person cited Joan Miró
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie du mannequin de Miró prise par Raoul Ubac à l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.

Un phototype.
Tampon au dos : « Raoul Ubac 46, rue Hippolyte-Maindron Paris XIVe. »

Bibliography

- Lewis Kachur, Displaying the Marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 54 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23 x 9,5 cm (9 1/16 x 3 3/4 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5295
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100125500
Exhibition places

Mannequin de Maurice Henry

Photograph

Author

Person cited Maurice Henry
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie réalisée lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux Arts en 1938.

Phototype. Photographie réalisée par Raoul Ubac du mannequin de Maurice Henri exposé lors de l'Exposition Internationale du Surréalisme à la Galerie des Beaux Arts en 1938.
Tampon au dos : Raoul Ubac, 46 rue Hyppolite-Maindron, Paris XIV. [catalogue de la vente, 2003]

 

Bibliography

- Maurice Henry, Points de repère, Milan, Sergio Tosi, s.d., rep.p. 5 (autre tirage similaire)
- Lewis Kachur, Displaying the Marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 60 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 304 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 316 (autre tirage)

Creation date1938
LanguagesFrench
Physical description23,5 x 16,2 cm (9 1/4 x 6 3/8 in.)
Place of origin
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5063
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100022790
Place of origin
Exhibition places

Mannequin de Marcel Jean

Photograph

Author

Person cited Marcel Jean
By (photographer) Man Ray

Description

Photographie réalisée lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux-Arts en 1938.

Tampon au dos : Reproduction interdite Man Ray 40 Rue Denfert Rochereau Paris 5. Annotation manuscrite d'une main inconnue : M. Jean.

Bibliography

- Valence, IVAM Centre Julio Gonzalez, El Objeto Surrealista, 1997-1998, rep.p.177 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 85 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 85 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description22,8 x 14,5 cm (9 x 5 11/16 in.)
Copyright© Man Ray Trust / ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5068
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100524590
Exhibition places

Mannequin de Marcel Duchamp

Photograph

Author

Person cited Marcel Duchamp
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie prise lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux Arts en 1938.

Tampon au dos : Raoul Ubac 46, Rue Hippolyte Maindron Paris XIVe ; et annotation manuscrite : Mannequin Duchamp. Exposition 1938 Galerie des Beaux Arts.

« Duchamp posa simplement sur son mannequin le veston et le chapeau qu'il venait d'enlever, comme si le mannequin était un portemanteau. C'était le moins frappant des mannequins exposés, mais il symbolisait à merveille le désir qu'avait Duchamp de ne pas trop attirer l'attention. » Man Ray (Autoportrait, Paris, Robert Laffont, 1964, p. 215).

Bibliography

- Christian Bouqueret, Raoul Ubac, Photographie, Paris, Éditions Leo Scheer, 2000, rep.p. 261, n° 148 (autre tirage)
- Lewis Kachur, Displaying the Marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 46 (autre tirage)
- Susanne M.I. Kaufmann, Staatsgalerie Stuttgart (dir.), Marcel Duchamp, 100 Questions, 100 Answers, Munich, Londres, New-York, Éditions Prestel, rep. p.119

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23,5 x 9,7 cm (9 1/4 x 3 13/16 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5064
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100459080
Exhibition places

Mannequin de Man Ray

Photograph

Author

Person cited Man Ray
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie prise lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux-Arts en 1938.

Un phototype. Tampon au dos : Raoul Ubac 46, Rue Hippolyte Maindron Paris XIVe.

Bibliography

- Christian Bouqueret, Raoul Ubac, Photographie, Paris, Éditions Léo Scheer, 2000, rep.p. 261, n° 147 (autre tirage)
- Lewis Kachur, Displaying the Marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 60 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description21 x 10 cm (8 1/4 x 3 15/16 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5065
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100181850
Exhibition places

Mannequin de Man Ray

Photograph

Author

Person cited Man Ray
By (photographer) Man Ray

Description

Photographie prise par Man Ray à l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.

Un phototype.

Tampon au dos : « Man Ray 40, rue Denfert-Rochereau Paris 5e [sic]. »
Annotation manuscrite de Man Ray au dos : « Jan. 1938 Expos Surreal Paris Objects "Adieu Foulard", "Porte-manteau et nuage". »

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23 x 16,8 cm (9 1/16 x 6 5/8 in.)
Copyright© Man Ray Trust / ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5300
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100023760
Exhibition places

Mannequin de Joan Miró

Photograph

Author

Person cited Joan Miró
By (photographer) Man Ray

Description

Photographie d'une œuvre de Joan Miró prise lors de l'Exposition internationale du surréalisme en 1938.

Photographie prise à l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux Arts en 1938. Tampon au dos : « Man Ray 40 rue Denfert-Rochereau Paris 5 ».

Bibliography

- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 304 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 316 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description23 x 11,5 cm (9 1/4 x 4 1/2 in.)
Copyright© Man Ray Trust / ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5156
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100792130
Exhibition places

L'armoire de Protée

Painting

Author

By (artist) Yves Tanguy

Description

"In 1930 and 1931, after a trip to Africa, Yves Tanguy painted a series of landscapes/plateaux - Palais Promontoire, La Tour de l'ouest, L'Armoire de Protée - six or seven canvases in all which today occupy a place apart in his work. According to Breton, this series forms the link between the vaporous landscapes of the early years and the crystal clear compositions that came later. The tubular blocks and the jig-sawed masses of these images are clearly different from the elements that came before or after. Yves Tanguy had been greatly impressed by a curious rock formation which he had happened to see during his trip to Africa (he had, however, been indifferent to the exoticism and the traditions of the place.) His new theme suggests fortified cities-medieval or tropical-guarded by strange beacons and surrounded by enigmatic monuments. Perhaps the African light had had on him, as on numerous painters before him, an even more intense effect than the country in itself." James Thrall Soby (« Inland in the Subconscious : Yves Tanguy », in : Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, Yves Tanguy, Rétrospective 1925-1955, 1982, p. 105).

Bibliography

- Paris, Galerie Beaux-Arts, Exposition internationale du surréalisme, Dictionnaire abrégé du surréalisme, 1938, rep.p. 51
- André Breton, Le surréalisme et la peinture, suivi de Genèse et perspective artistiques du surréalisme et de Fragments inédits, New York, Brentano's, 1945, rep.s.p., p. 73-74
- Alain Jouffroy, « La collection André Breton », In : L'Œil, n°10, octobre 1955, rep.s.p., p. 34
- André Breton (par) avec le concours de Gérard Legrand, L'art magique, Paris, Formes et reflets, Club français de l'art, 1957, rep.s.p.
- Pierre Matisse, Yves Tanguy, Un recueil de ses œuvres, New York, Pierre Matisse, 1963, rep.p. 77, n° 119
- William S. Rubin, Dada and surrealist art, Londres, Thames and Hudson, rep. n°176, p. 192
- Patrick Waldberg, Yves Tanguy, Bruxelles, André de Rache éditeur, 1977, rep.p. 161
- Patrick Waldberg, Tanguy, peintures, Paris, L'autre musée, 1984, rep.n° 56
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 269

Creation date1931
Date of publication 1931
LanguagesFrench
Physical description61 x 50 cm (24 x 19 5/8 in.) - Huile sur toile
From / ProvenanceAncienne collection Marcel Duchamp
Place of origin
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 4420
Keywords
CategoriesModern Paintings
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Exhibitions] 1947, Exposition Maeght 1947
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , 1947, Le Surréalisme en 1947
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100694290
Place of origin
Exhibition places

Racine sculptée et gravée

Various Objects

Author

By (artist) Anonyme

Description

Racine interprétée par un artiste non identifié, anonyme, et conservée dans l'atelier d'André Breton.

Le bois est bicolore. Racine interprétée et sculptée en sorte de figurer un visage baissé, dont on voit pointer le nez vers le bas, le haut du crâne se présentant face au visiteur. À l'extrémité supérieure, la racine, arrondie, est gravée en sorte que des cheveux ondulent sur une tête cachée. L'une des branches de la racine figure un bras gauche, cachant le sexe en passant sur la jambe droite, tandis que le bras droit, invisible, semble masqué par l'étoffe dont il couvre le haut du corps. Les deux jambes amorcent un mouvement : le genou gauche replié vers la jambe droite, le pied gauche en retrait par rapport au pied droit autour duquel, sous un certain angle, les cheveux s'enroulent.
Mi-sculpture, mi-trouvaille, ce personnage que la racine suggère s'enroule sur lui-même pour mieux cacher son visage, mêlant ses cheveux, ses bras, avec ses jambes qu'elle entrouvre pourtant, se couvrant pour mieux être découverte. Par un mélange de pudeur et de charme, la sculpture accuse les traits de timide retrait et de candide offrande que la trouvaille a découverte. La racine de bois, telle Mélusine après le premier cri, ondule sous le regard et se pare d'un certain érotisme, « privée de son assiette humaine, prisonnière de ses racines mouvantes tant qu'on veut, mais aussi par elles en communication providentielle avec les forces élémentaires de la nature ». Mais cette pudeur dont elle fait preuve est aussi celle d'une femme-enfant, telle Mélusine à l'instant du second cri, la métamorphose étant en cours. Breton pouvait-il rester de bois face à cette trouvaille ?
« Mélusine à l'instant du second cri : elle a jailli de ses hanches sans globe, son ventre est toute la moisson d'août, son torse s’élance en feu d’artifice de sa taille cambrée, moulée sur deux ailes d’hirondelle, ses seins sont des hermines prises dans leur propre cri, aveuglantes à force de s’éclairer du charbon ardent de leur bouche hurlante.
« Et ses bras sont l’âme des ruisseaux qui chantent et parfument. Et sous l’écroulement de ses cheveux dédorés se composent à jamais tous les traits distinctifs de la femme-enfant, de cette variété si particulière qui a toujours subjugué les poètes parce que le temps sur elle n’a pas de prise.
« La femme-enfant. C’est son avènement à tout l’empire sensible que systématiquement l’art doit préparer. » (André Breton, Arcane 17, in Œuvres complètes III, Paris, Gallimard, bibliothèque de la Pléiade, p. 67) [CK, site André Breton, 2014]

 

Exposition

- Cahors, Musée de Cahors Henri-Martin, La Maison de verre, André Breton initiateur et éclaireur, 20 septembre - 29 décembre 2014.

 

Note

Cet objet a été volé en 2016. Toute personne l'ayant vu est prié d'écrire à l'association, page contact de ce site, qui transmettra.

 

Bibliography

- Dictionnaire abrégé du surréalisme, Paris, Galerie Beaux-Arts, 1938, rep. p. ? (photo Raoul Ubac)
- Musée de Cahors Henri-Martin, La Maison de verre André Breton initiateur découvreur, Paris, Éditions de l'Amateur, 2014, p. 106, rep. p. 107

 

Manipuler l'objet en tous sens

Trouver l'objet dans la collection d'André Breton

LanguagesFrench
Physical description

Bois

From / Provenancesl
Place of origin
Copyrightphoto Benjamin Krebs, © AAAB/MCHM
Keywords
CategoriesRoots, Natural and Found Objects
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Multimédia] Objets à manipuler
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , André Breton, The House Of Glass
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100984470
Exhibition place

Le plafond de Duchamp

Photograph

Author

By (artist) Oscar Dominguez, Marcel Duchamp
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographies du plafond imaginé par Marcel Duchamp pour l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.

Trois tirages.
Photographies prises à l'Exposition internationale du surréalisme à la galerie des Beaux Arts en 1938.
Tampon au dos : « Raoul Ubac 46, rue Hippolyte-Maindron Paris XIVe. »

« Au moment où les surréalistes faisaient des projets pour leur grande exposition de 1938, on demanda des suggestions à Duchamp. Il s'agissait de décorer une des galeries les plus chics de Paris. On enleva le tapis rouge et les meubles d'époque. On boucha l'ouverture du plafond qui donnait de la lumière, avec des centaines de sacs de charbon remplis mais sur la recommandation de la compagnie d'assurances, de matériaux plus légers et moins inflammables que le charbon. » Man Ray (Autoportrait, Paris, Robert Laffont, 1964, pp. 214-215).

 

 

1/ Plafond décoré de sacs de charbon au-dessus d’un brasero central

2/ Sacs de charbon avant leur installation au plafond

3/ Sacs de charbon avec objet d’Oscar Dominguez, Jamais, 1938

[Anne Egger, 2023, Atelier André Breton]

 

 

Bibliography

- London Gallery Bulletin, n° 1 Avril 1938, rep. sp
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 305
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 317

Creation date1938
Physical description2 x (17,2 x 23,5 cm)
et 1 x (15,5 x 23,5 cm)
2 x (6 3/4 x 9 1/4 in.)
and 1 x (6 1/8 x 9 1/4 in.)
Place of origin
Museum

Musée d'Art moderne de Paris : AMVP 3042, AMVP 3043, AMVP 3044

Method of acquisition and collectionMusée d'Art moderne, Paris
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Reference4107002
Breton Auction, 2003Lot 5294
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100008010
Place of origin
Exhibition places

Pierres dressées

Photograph

Author

By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie de Raoul Ubac prise sur l'île de Lesina en Dalmatie c. 1932-1933.

Annotation manuscrite de Raoul Ubac au dos : « Pierres île de Lesina (Dalmatie) photo Ubac ».

 

Ubac fit en 1932 un voyage en Dalmatie où il se prit de passion pour les pierres. Il commença alors à réaliser des assemblages de pierres qu’il dessinait avant de les photographier. C’est après une initiation aux techniques de la photo, à Cologne, qu’il réalisa des photocollages d’après les premiers clichés.

[Anne Egger, 2023, Atelier André Breton]

Bibliography

- Paris, Galerie Beaux-Arts, Exposition internationale du surréalisme, Dictionnaire abrégé du surréalisme, 1938, rep.p. 32
- Gérard Durozoi, Histoire du mouvement surréaliste, Paris, Hazan, 1997, rep.p. 349
- Christian Bouqueret, Raoul Ubac, Photographie, Paris, Éditions Léo Scheer, 2000, rep.p. 221, rep.p. 30, n° 12 (autre tirage)

Creation datec 1932 1933
Physical description12,5 x 17,5 cm (4 15/16 x 6 7/8 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Reference3012000
Breton Auction, 2003Lot 5119
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibition1938, Exposition internationale du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100393800
Exhibition place

Mannequin de Salvador Dali

Photograph

Author

Person cited Salvador Dalí
By (photographer) Raoul Ubac

Description

Photographie prise lors de l'Exposition internationale du surréalisme à la Galerie des Beaux-Arts en 1938.

Un phototype. Tampon au dos : Raoul Ubac 46, rue Hippolyte Maindron Paris XIVe.

 

Expositions


- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 304 (autre tirage)
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, rep.p. 316 (autre tirage)

 

Bibliography

- London Gallery Bulletin, n° 1, april 1938, repr.s.p. (autre tirage)
- Lewis Kachur, Displaying the Marvelous, Cambridge, Massachusetts, MIT Press, 2001, rep.p. 58 (autre tirage)

Creation date1938
Date of publication 1938
LanguagesFrench
Physical description21 x 14,4 cm (8 1/4 x 5 11/16 in.)
Copyright© ADAGP, Paris, 2005.
Breton Auction, 2003Lot 5066
Keywords,
Categories1931-1939
Set[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism
Exhibitions1938, Exposition internationale du surréalisme , Surréalisme..., MNAM Centre Pompidou | Centenaire du Manifeste du surréalisme
Permanent linkhttps://cms.andrebreton.fr/en/work/56600100140580
Exhibition places